Porównaj zanim kupisz

"lubiana, bogato ilustrowana i udokumentowana książka zawierająca przegląd zakładów kreujejących nadwozia samochodowe w II Rzeczypospolitej, poprzedzony znacznym zarysem historii przemysłu karoseryjnego na świecie do drugiej wojny światowej wraz z opisem ewolucji konstrukcji i technice nadwozi.

Opisano następujące zakłady:,,Brzeskiauto", Zakłady Mechaniczne Plage i Laśkiewicz, Szydłowiecką Fabrykę Braci Węgrzeckich, Zakłady Przemysłowe,,Bielany" SA, Wytwórnię Karoserii i Przyczepek Samochodowych Józef Zagórski, Centralne Warsztaty Samochodowe (CWS) / Państwowe Zakłady Inżynierii (PZInż.) i innych producentów nadwozi w II RP i w Wolnym Mieście Gdańsku.

Autor demonstruje kulisy ich powstania, etapy działalności i program produkcyjny. Opracowanie ma charakter prekursorski, przybliża sporo mało znanych faktów z historii krajowej motoryzacji, a niektóre z zawartych w nim ilustracji są publikowane po raz pierwszy.

Zbierając materiały do książki, autor sięgał jednocześnie do źródeł współczesnych - krajowych i zagranicznych, jak i do oryginalnych wydawnictw prasowych, firmowych i reklamowych z epoki. Publikacja zainteresuje nie tylko liczne grono sympatyków polskiej motoryzacji i amatorów samochodów zabytkowych, ale także wszystkie osoby pasjonujące się historią gospodarczą II Rzeczypospolitej.Publikacja kontynuuje tematykę związaną z motoryzacją w II Rzeczypospolitej.

Pierwsza książka autora pt. Montownie samochodów w II Rzeczypospolitej (Wydawnictwa Komunikacji i Łączności 2018, ISBN 978-83-206-1999-7) pokazujeła zakłady montażowe krajowych i zagranicznych firm, działające w okresie dwudziestolecia międzywojennego na terenie Polski, a także Wolnego Miasta Gdańska.

Niniejsza przybliża mało znany, a zdaniem autora ważny rozdział z historii polskiej motoryzacji dwudziestolecia międzywojennego, jakim była wytwórczość nadwozi samochodowych. Książka została bogato zilustrowana i udokumentowana.

posiada przegląd zakładów generujejących nadwozia samochodowe w II RP, jest poprzedzona pokaźnym zarysem historii przemysłu karoseryjnego na świecie do drugiej wojny światowej wraz z opisem ewolucji konstrukcji i technice wytwarzania nadwozi.

Opisano następujące zakłady:,,Brzeskiauto", Zakłady Mechaniczne Plage i Laśkiewicz, Szydłowiecką Fabrykę Braci Węgrzeckich, Zakłady Przemysłowe,,Bielany" SA, Wytwórnię Karoserii i Przyczepek Samochodowych Józef Zagórski, Centralne Warsztaty Samochodowe (CWS) / Państwowe Zakłady Inżynierii (PZInż.), a także innych producentów nadwozi w II RP i w Wolnym Mieście Gdańsku.

Autor pokazuje kulisy ich powstania, etapy działalności i program produkcyjny. Opracowanie ma charakter nowatorski, przybliża mnóstwo niedużo znanych faktów z historii krajowej motoryzacji, a niektóre z zawartych w nim ilustracji są publikowane po raz pierwszy.

Trudno teraz ocenić liczbę nadwozi wyprodukowanych w okresie II RP. Nie zachowały się żadne dokładne informacje ilościowe. Wielkości zamieszczone w niniejszej książce zostały w większości pozyskane z licznych archiwalnych i dostępnych prasowych wydawnictw motoryzacyjnych, które ukazywały się w II RP i za granicą, jak jeszcze z nielicznych publikacji powojennych.

Niestety informacje te są niepełne i nie da się dokładnie ustalić wielkości produkcji poszczególnych producentów. Autor nie dotarł ponadto do danych dotyczących zakładów działających na terenie Wolnego Miasta Gdańska.

Opracowanie nie obejmuje także minimalnych zakładów karoseryjnych, produkujących od kilku do kilkunastu nadwozi w skali roku. Na podstawie analizy wymienionych źródeł autor opracował orientacyjne zestawienie nadwozi samochodowych wytworzonych poprzez działające w okresie II RP zakłady karoseryjne, przedstawione w tabeli w rozdziale Podsumowanie.

Ta strona używa plików cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania: Czytaj więcej » x

Ta strona używa plików cookies. Czytaj więcej »

x