Porównaj zanim kupisz

Książka ta jest podsumowaniem moich kilkudziesięcioletnich, wieloetapowych prac, dotyczących rekonstrukcji czterech nieszablonowych wyczynowych samolotów sportowych: RWD-5 bis, RWD-6, RWD-9 i PZL-26. W krótkim i unikatowym okresie historii polskiego lotnictwa, w latach 1932-1934 samoloty te zdobyły uznanie całego ówczesnego świata dla poziomu polskiej techniki lotniczej, mistrzostwa polskich inżynierów konstruktorów, wykonawców oraz kunsztu i odwagi polskich pilotów.
Niestety, samoloty te spotkał wspólny los i po wojnie 1939-1945, poza fotografiami nie zachował się u nas żaden materialny ślad ich istnienia, w postaci chociażby szczątków konstrukcji. Dopiero w roku 1990, w pobliżu francuskiej miejscowości Limoux odnaleziono pojedyncze części samolotu RWD-9, rozbitego tam w 1936 roku.
Był jeszcze jeden wyjątkowy samolot wyczynowy - RWD-19, zaprojektowany i zbudowany niedługo przed wybuchem drugiej wojny światowej. Miał on ustanowić rekord odległości przelotu bez lądowania. Zgrabny, perfekcyjnie opracowany pod względem aerodynamicznym, gustowny dolnopłat ze stałym podwoziem. Przedsięwzięcie się nie powiodło, gdyż ubiegli nas Niemcy samolotem Arado Ar-79. Wkrótce po tym wybuchła wojna i po samolocie ślad zaginął. Zaledwie kilka zachowanych fotografii nie pozwala na jakąkolwiek próbę odtworzenia maszyny. Wszelkie powojenne publikacje na temat wspomnianych samolotów, próby odtworzenia ich podstawowych proporcji w celu rzetelnej rekonstrukcji, okazywały się do tego nieprzydatne. Można wprawdzie było dotrzeć, z trudem, do niektórych tworzyw fotograficznych zamkniętych w archiwach, jednak na przeszkodzie rzetelnej rekonstrukcji stał brak wiedzy teoretycznej i ergonomicznej, dotyczącej metod i cyklów prowadzących do jej dokonania.
Po drugiej wojnie światowej sytuacja w naszym kraju niezwykle się skomplikowała. Znaleźliśmy się w obszarze dominacji sowieckiej. Polskę przedwojenną traktowano jako sztuczny twór traktatu wersalskiego, jej osiągnięć nie akceptowano i przygotowywano program całkowitego podporządkowania Polski normom sowieckim. Lata 1946-1950 spędziłem w Siedlcach, po ewakuacji via Kraków ze Lwowa - gdzie się urodziłem i mieszkałem. W Siedlcach byłem uczniem nieprzeciętnych szkół: gimnazjum im. Bolesława Prusa i liceum im. Hetmana Stefana Żółkiewskiego, gdzie należałem do Ligi Lotniczej zorganizowanej przez przedwojennych działaczy LOPP, którzy umieli docenić pasje i uzdolnienia młodzieży kochającej lotnictwo.

Spis treści:

Od autora

RWD-5 bis
RWD-5 bis i Stanisław Skarżyński
Lata 1930-1934 - unikatowy okres rozwoju lotnictwa sportowego
Koncepcja samolotu RWD-5
Pierwsze RWD-5
budowa seryjnego RWD-5
Problemy rekonstrukcji RWD-5
dane technologiczno-eksploatacyjne RWD-5
Rekordowy SP-AJU
Wzgardzona fotografia
Malowanie samolotu
Produkcja i użycie samolotów RWD-5
informacje techniczno-eksploatacyjne RWD-5 bis
Rekordowy przelot Skarżyńskiego

RWD-6
Amerykański wzorzec RWD-6
Problemy rekonstrukcji
dane wyjściowe
Podstawowe rozmiary i proporcje
Rekonstrukcja z okresu 1997-1998
Zweryfikowany opis konstrukcji samolotu
dane technologiczno-eksploatacyjne RWD-6
RWD-6 bis

RWD-9
wyśmienita konstrukcja płatowca i silnika
Metoda rekonstrukcji wymiarów
Komu więc wierzyć?
Rekonstrukcja z okresu 1995-1997
Rekonstrukcja kadłuba
Usterzenie
Kinematyka i konstrukcja podwozia
Mocowanie i składanie skrzydeł
kompozycja skrzydeł
Profil skrzydła
Mechanizacja skrzydła
Wyposażenie kabiny
Problem z oszkleniem kabiny
Urządzenia kontroli lotu
Zespół napędowy
dobór śmigieł
Malowanie samolotów
informacje technologiczno-eksploatacyjne RWD-9
Eksploatacja samolotów RWD-9 po Challenge'u

PZL-26
Stracone szanse
genialny wynalazek Franciszka Misztala
Ogólna koncepcja samolotu
Płat nośny
Odtworzenie struktury kadłuba i usterzenia
Zespół napędowy
Malowanie samolotów
informacje technologiczno-eksploatacyjne PZL-26
Losy samolotów PZL-26 po Challenge'u
Próba ?zrehabilitowania" samolotu PZL-26

Zakończenie
Źródła
Ta strona używa plików cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania: Czytaj więcej » x

Ta strona używa plików cookies. Czytaj więcej »

x