Rozprawa poświęcona japońskiej literaturze średniowiecznej i jej związkom z myślą religijną epoki. Analizowanym przypadkiem jest twórczość poety Fujiwary Shunzeia z XII i początków XIII wieku. Łącznikiem obu dyscyplin badawczych - literatury i filozofii religii - jest kategoria estetyczna "yugen" (termin z zasady tłumaczony jako "tajemna głębia"). Przedmiotem pracy jest analiza estetycznej kategorii "yugen" w twórczości Shunzeia. Rozprawa posiada również niemało innych zagadnień literackich, religijnych, i historycznych epoki, a kategoria "yugen" jest badana też na przykładach wierszy kilku innych poetów. Najmocniejsza w tej pracy jest próba wyjaśnienia warunków ukształtowania się "yugen" jako kategorii estetycznej pod wpływem doktryny buddyjskiej szkoły tendai (przede wszystkim problem tej kategori wyjaśniano odwołując się do doktryny zen, a więc definiowano znaczenie "yugen" późniejszego okresu, tzn. XIV i XV w.). Autorka skierowała uwagę na dwa fundamentalne teksty, a mianowicie: literacki traktat "Korai futeisho" (dobór stylu i formy od czasów najdawniejszych, 1197-1201) Fujiwary Shunzeia, a także traktat buddyjski "Maka shikan"[chin. Mohe zhiguan] (znaczne wyciszenie i kontemplacja, VI w.) Zhiyi, chińskiego patriarchy szkoły tendai, którego nauki miały duży wpływ dodatkowo na japońską praktykę medytacyjną (wyciszenie i kontemplacja shikan).
Ta strona używa plików cookies. Czytaj więcej »