Porównaj zanim kupisz

Przeszłość i dziś. Młoda polska. Język polski. Podręcznik. Klasa 3. Część 1. Reforma 2019. Szkoła ponadpodstawowa. Liceum i technikum. Zakres podstawowy i zwiększony.W podręczniku Przeszłość i dziś dla klasy 3, część 1 znajdują się teksty epoki Młodej Polski.Materiał nauczania jest ułożony chronologicznie i podzielony na działy według epok historycznoliterackich, a te – na rozdziały odpowiadające najważniejszym zagadnieniom poszczególnych epok.

Chronologiczny układ treści nauczania pozwala uczniom poznawać literaturę i kulturę ze świadomością cyklu historycznoliterackiego, w „naturalnym" porządku i w najróżniejszych kontekstach.Stałą cechą serii jest wiązanie perspektywy historycznej i współczesnej.

Tej zasadzie podporządkowano prezentację i interpretację zjawisk kultury. Precyzyjnie dobrana faktografia ilustruje żywe dziedzictwo, formujące i wzbogacające współczesność. Składnik Dialogi z tradycją służy uświadomieniu uczniom, jak teksty współczesne nawiązują do przeszłości i jak przeszłość ożywa dzięki współczesnym reinterpretacjom.W centrum uwagi autora pozostaje tekst literacki.

Jego interpretacja ma służyć refleksji nad kondycją człowieka we współczesnym świecie i sprzyjać kształtowaniu tożsamości ucznia.Podręcznik jest wystarczającym źródłem do poznania tych utworów, które podstawa programowa zaleca czytać we fragmentach.

Dzieła, które posiadają być poznane kompletnie, są reprezentowane fragmentami, a także omówieniami całości.Każdy tekst literacki jest opatrzony Wskazówkami do analizy i interpretacji, które są dla ucznia zachętą i instrukcją do pracy z tekstem, a także samodzielnego odkrywania jego struktury i sensów.Lektury dedykowane do czytania w pełni mają – oprócz pokrywy fragmentów – tzw.

Przewodniki po lekturze.wyraźną częścią opracowania lektur są atrakcyjne, zróżnicowane, nieschematyczne polecenia dla uczniów (Czytamy, analizujemy, interpretujemy). Jednym z ważnych celów tych poleceń jest kształtowanie świadomości kształtu językowo-stylistycznego i niesionych poprzez ów zarys znaczeń.

Lektura tekstów literackich i odbiór tekstów kultury użytkowana jest także jako okazja do doskonalenia umiejętności komunikacyjnych (tworzenia tekstów własnych).Przewidziane w podstawie programowej zagadnienia językoznawcze zostały omówione w odrębnych rozdziałach, zintegrowanych – tam, gdzie było to realne – z treściami z zakresu literatury i kultury.Poza materiałem historycznoliterackim i językoznawczym podręcznik wprowadza różnorodne interdyscyplinarne konteksty interpretacyjne: plastyczne, filozoficzne, kulturowe i historyczne, a także biograficzne.

interesujący wybór dzieł plastycznych ma sprzyjać pogłębionej refleksji nad kulturą, a najczęściej – pomagać w zrozumieniu tekstów literackich. Dużo ilustracji zostało opatrzonych rozbudowanym komentarzem, który wprowadza ucznia w podstawy odbioru dzieła sztuki, i poleceniami ukierunkowującymi interpretację.Naprzemienny układ przystępnie napisanych partii wykładowych, „okienek" z wiadomościami encyklopedycznymi bądź ciekawostkami, ciekawych i nieschematycznych streszczeń utworów.

Taki kształt książki nawiązuje do korzystnie uczniom znanej formy hipertekstu. Interesująca, a zarazem prosta i klarowna forma usprawnia percepcję materiału i pracę z książką.

Ta strona używa plików cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania: Czytaj więcej » x

Ta strona używa plików cookies. Czytaj więcej »

x