Porównaj zanim kupisz

„W kulturze euroamerykańskiej Indianie prezentujeni byli albo jako prymitywni, brudni, dzicy, albo jako „szlachetne dzikusy”, żyjący w zgodzie z naturą. Taki ich obraz został utrwalony już w pierwszych dekadach kolonizacji.

Współcześnie – wydawałoby się – wiedza na temat mieszkańców Amazonii radykalnie się zmieniła, a co za tym idzie – zmienił się także ich wizerunek. Jednak analiza tekstów kultury powstałych w XXI wieku (książek, filmów, komiksów, wystaw fotografii, gier planszowych i gier video) przedstawia inną tendencję: w świadomości społecznej wciąż funkcjonuje obraz rdzennych mieszkańców, który widocznie odbiega od prawdy i pełen jest egzotyzacji.W książce omówiona została historia Amazonii, historia ukazywania mieszkańców tego terenu, cykl tworzenia się stereotypowego o nich wyobrażenia.

Przeprowadzono także analizę i interpretację współczesnych tekstów kultury, które ten stereotyp wykorzystują.Recenzowana praca podejmuje aktualny i wyraźny społecznie temat, zdając relację z oryginalnych analiz autorki.

Napisana została żywym, komunikatywny językiem przez prawidłowo poinformowaną i zaangażowaną ekspertkę. Przedmiotem zainteresowania Aleksandry Wieruckiej jest wizerunek mieszkańców Amazonii w „tekstach kultury XXI wieku”.

W sumie udało się jej wyróżnić i poddać analizie ponad 60 zróżnicowanych tekstów. Analizy te wymagały rozmaitych kompetencji – z pól analiz wizualnych, tekstualnych, game studies i stricte językowych.

Autorka z powodzeniem wyławia kluczowe wątki badanego wizerunku, przypisywane tubylcom amazońskim od początku XVI wieku”.- prof. Dr hab. Waldemar KuligowskiAleksandra Wierucka – pracuje w Instytucie Badań nad Kulturą w Uniwersytecie Gdańskim.

Zajmuje się antropologią społeczeństw konwencjonalnych, w tym ich funkcjonowaniem we współczesnym świecie. Od 2007 roku prowadzi badania antropologiczne w Ekwadorze – ich wynikiem jest pomiędzy innymi książka Huaorani of the Western Snippet (Palgrave Macmillan, New York 2015), a także artykuły w czasopismach polskich i zagranicznych.

Członkini American Anthropological Association, Society for Anthropology of Lowland South America, Association for Cultural Studies i Polskiego Towarzystwa Kulturoznawczego.

Ta strona używa plików cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania: Czytaj więcej » x

Ta strona używa plików cookies. Czytaj więcej »

x